|
Kácsi
szőlőhegyek és pincék |
|
A
kácsi szőlőhegyek a történelem
folyamán a falu gazdálkodásának szerves
részét képezték. Hagyományos táj és kultúrtörténeti
jelentőségük mellett, még ma is fontos
természeti értékeket hordoznak. Génkészletük
értéke felbecsülhetetlen! A szőlőhegyek
felhagyásával nem csak a táj alakul át,
hanem az ott levő természeti értékekkel
együtt elvész az a hagyomány és tudás
is ,mely évszázadokon keresztül e sajátos
gazdálkodási formával együtt alakult .
Régen szokás volt, hogy Orbán napján gyepűirtást
rendeztek a szőlős gazdák. Ilyenkor bejárták
a szőlőhegyet, rendbe tették birtokaikat,
megtekintették egymás szőlőjét, megkóstolták
a hegy levét, megbecsülték a várható termést
és tapasztalatokat cseréltek, mivel hogy
a szőlőtermesztés nagy szakértelmet kíván.
A technológiákat és technikákat több száz
éves tapasztalat érlelte. Nagy kár, hogy
a fiatalok ezt a tudást (technikát, technológiát)már
nem akarják elsajátítani. A honfoglalás
után alig száz évvel - az oklevelek tanúsága
szerint - már virágzó szőlőskertek voltak
Magyarországon, amelyek főként a kolostorokhoz
tartoztak. Elképzelhető, hogy a kácsi
Pallag szőlő is ebben az időszakban keletkezett.
Az se véletlen, hogy épp a Pallag szőlő
fölött van az egyik Barát rétünk is !
A Puszta szőlő parcelláin nem csak szőlőt
, hanem gyümölcsöt is termesztenek. A
gyümölcsfákat köztesként, a szőlősorok
közé vagy a sorok végébe ültették. Gyakori,
hogy a hűvösebb klímájú hegylábi részeken
konyhakerteket vagy kaszált gyümölcsösöket
alakítottak ki. Az ide telepített gyümölcsfák
túlnyomó része szilva , de gyakran ültettek
alma- és körtefákat is. Jellemző, hogy
cseresznyefák is vannak a szőlőparcellákban.
A Szőlődűlők kapcsolatot tartottak a hegy
másik oldalán fennmaradt természeti környezettel
és az alacsonyabb térszínen levő lakott
területtel. Jó volna ezt tudatni a település
rendezési tervét készítőkkel is, hiszen
a dűlők védelme, fenntartása a település
rendezési tervének részét kellene , hogy
képezze. Ezek a dűlők manapság már nagyrészt
járhatatlanok. Régen a szőlőskerteket
sövénnyel (leggyakrabban szilva vagy birs
sövénnyel) vették körbe , s a bejáratra
kapuk szolgáltak. A sövények maradványai
még megvannak, de kapuk már nincsenek. |
|
|
|
|
|
A XIII. században már voltak
olyan szőlők, amelyek mentesültek a feudális
birtokrendszer kötelmei alól. A szőlőhegyek
művelői kiemelkedően magas szintű demokratikus
hagyományokkal rendelkező közösséget (hegyközséget)
alkottak. A földesúr és a jobbágy a szőlőben
egyenrangú volt! Ezek a közösségek autonómok
voltak, függetlenek a falusi közigazgatástól
és bíráskodástól. A legrégebbi ismert írásos
hegyközségi szabályzat 1617-ből
való. A hegyközség intézménye egészen az 1950-es
évekig működött. A rendszerváltás után ,az 1994.
évi CII. Törvény és annak 2004.
január 1-től hatályos módosítása minden
szőlőtermelő helyet újra hegyközséghez köt.
Félő azonban, hogy ez az igazgatási hegyközségrendszer
csak adminisztratív feladatokat lát el, s nem
képes pótolni azt az erős közösségi rendet,
melyet a korábbi hegybéli közösségek jelentettek.
Észak-Magyarország
több településén (Kácson is)
a bortároló helyeket nem a szőlőben , hanem
a szőlőbe vezető utak mentén építették, vagy
a faluhoz közeli pincedombon, ahol a kőzet a
pince építésére a legalkalmasabb volt. A legidősebb
kácsi pincék a templom alatti
domboldalban találhatók. Régi tapasztalat (hagyomány),
hogy január 22-én (Vince napján), ha fényesen
süt a nap és csöpög az eresz, jó bortermésre
számíthatnak a szőlősgazdák. Ilyenkor ki kell
nyitni a pincéket, hogy beáradjon a napfény,
amely a bő termés záloga . Régen a szüret nagy
családi - baráti összejövetel, ünnepség, vidámság
volt. Ma már egyre inkább csak nyomasztó feszültség,
idegesség, elégedetlenség, csalódottság. Elfogadhatatlan,
hogy a szőlőhegyek művelését ez utóbbiak miatt
kelljen abbahagyni!
Felhasznált irodalom: Miskolci Ökológiai Intézet,
Hudák Katalin írása
|
|
|
|